avatar_S.Teller

Bratislav Petković - Grand Prix

Započeo S.Teller, Oktobar 28, 2024, 06:22:40 POSLE PODNE

prethodna tema - sledeća tema

0 članova i 4 gostiju pregledaju ovu temu.

S.Teller

Bratislav Petković

Grand Prix

LICA

LAZAR RADIĆ, bivši trkač dobro držeći, oko 75 godina.
RADE RASPOPOVIĆ, kustos, oko 50 godina.
NARCISA LUKIĆ, apsolvent režije, 25 godina.
KAJA, čistačica, oko 60 godina.

Publika ulazi u prostoriju sa automobilima, kustos je sve vreme prisutan, dočekuje publiku kao domaćin i, ako je potrebno, daje informacije o eksponatima. Kada se publika smestila, kustos gleda na sat.

KUSTOS:
Najstariji eksponat u našem Muzeju, a i na Balkanu, je ovaj tricikl, marke Marot Gardon iz 1897. godine. Pojava lakog Dedijonovog jednocilindričnog motora omogućila je brojnim proizvođačima bicikla da pokušaju sa pravljenjem motornog vozila za svakodnevnu upotrebu. Motor ima jednu i po konjsku snagu, (Karburator je takozvana kapaljka, bez mogućnosti regulacije) značajno da je prvi koji se zavrteo preko 1000 obrtaja, i prvi kod koga se koristio aluminijum za izradu kućišta motora. Usisni ventil je automatski, otvara ga podpritisak koji stvara klip koji krene ka donjoj mrtvoj tački. Izduvni ventil je mehanički, vođen bregom direktno sa radilice. Obrti su se regulisali smanjenjem zazora izduvnog ventila, praktično gušenjem motora. Podmazivanje je bućkanjem, a gorivo dolazi slobodnim padom. Startuje se okretanjem pedala, ne postoji spojnica ili kuplung. Kad stane motor, stane i vozilo. Gašenje je dekompresijom. Prisustvo diferencijala ovo vozilo udaljava od motorcikla i približava ga automobilu. Marot Gardon nije stigao da postane pravi auto jer firma bankrotira 1902. godine, upravo kada nastaje ovaj primerak Fordovih karuca sa motorom, doduše još uvek se luta, ali to se već može nazvati automobilom, beležimo prisustvo menjača brzine i spojnice. Karoserija i šasija su napravljene od drveta sa metalnim okovima slično zaprežnim kolima i fijakerima. Jasenovo drvo se najviše koristilo. Prvim vozačima i putnicima ovakva vrsta karoserije nije nudila naročit konfor i sigurnost, jer karuce su bile predviđene za brzinu kojom ide konj, a sa motorom od 7 konja stvar se kreće 4 puta brže, samim tim i mogućnost ispadanja i svih ostalih rizika je bar 4 puta veća. Horizontalni bokser motor smešten je ispod sedišta. Maksimalna brzina je oko 35 kilometara na sat. Upravlja se pomoću ove poluge, kurble ili kozjeg repa. Pešaci se upozoravaju zvonom. Postoje dve brzine – za napred i jedna za nazad. Diferencijal je otvoren i pogonjen lancem. Kao gorivo koristi petrolej i sve niskooktanske benzine. Ispod poluge upravljača nalazi se ručica za regulaciju paljenja, takozvani "for" kojom se pomera ugao magneta i tako odabira tačka paljenja, već prema kvalitetu benzina, jer u to vreme, početkom 20. veka nije se mogao dobiti benzin ujednačenog kvaliteta. Sa te strane ovo vozilo bi danas bilo vrlo aktuelno... Ovom autu rumunski benzin ne može da naudi. Sledeći eksponat u našem Muzeju, na koji treba obratiti pažnju je ovaj automobil marke "Šaron" iz 1908. godine u kome se vozio naš Kralj, Petar ú Karađorđević. Motor ovog automobila...
(Primeti Narcisu koja ga gleda)
KUSTOS:
Šta Vi radite ovde?
Prijava/registracija

Facebook   Instagram   Tiktok