avatar_Braca

Goran Stefanovski - Bahanalije

Započeo Braca, Novembar 04, 2024, 10:45:18 PRE PODNE

prethodna tema - sledeća tema

0 članova i 4 gostiju pregledaju ovu temu.

Braca

Goran Stefanovski

Bahanalije

(Po motivima Euripidovih "Bakhi")

S makedonskog preveo: Gojko Janjušević

Zašto ova pijesa

Bahanalije su pokušaj novog čitanja mita o bakhama. U Pijesi se analizira priroda nasilja i stalna borba između Razuma i iracionalnog. Dramatizuje se konflikt umnog pojedinca u vremenima opšteg ludila. Baca svetlost na savremenu mentalnu situaciju na prostorima bivše Jugoslavije, Balkana i istočne Evrope. Moju generaciju Jugoslovena (rođenih u ranim pedesetim godinama) učili su da smo stigli nakraj Istorije, da je balkansko bure baruta zauvek čvrsto zatvoreno, da smo preplivali reku istorije te da izlazimo na obalu samog Razuma. Verovali smo da smo istoriju dokrajčili i dotaknuli Utopiju. Kakva slatka zabluda, kakva tragična ironija? Kao da smo sami potražili! Ovakvo verovanje je bilo toliko rasprostranjeno i uvreženo toliko duboko da mnogi i mnogi obični ljudi, čak iposle godina građanskog rata, mada suočeni s neviđenim užasima, još uvek ponavljaju: "Ne mogu poverovati da se ovo događa!" Kad sam bio tinejdžer, trijumfalno sam se vratio u Makedoniju iz ondašnjeg pomodnog Londona. Imao sam dugu kosu, nove pop ploče i tesne farmerice. Moj najstariji stric, koji je prethodno bio video nekoliko balkanskih ratova, nije bio mnogo impresioniran mojim razvojem. Pitao me: "Šta kažu tamo u velikom svetu - hoće li biti novog rata?" Pomislio sam o njemu da je smešan i demode. Ali, kako su godine proticale, kad god bih se vratio odnekud iz belog sveta, on mi je postavljao isto pitanje. Kad su na istorijskom horizontu počeli da se javljaju oblaci, njegova pitanja su postajala neugodna, a moji odgovori neuverljivi. On je očigledno bio svestan nekih ovdašnjih ritmova tla, koje ja nisam osećao ili, što je još strašnije - koje sam odbijao da prepoznam. Kao da je on bio Tiresija koji čeka na Dionisov znak pa da se preobuče u žensko i počne da pleše. A ja kao da sam bio pompezni Pentej koji odbija da prinese žrtvu surovom bogu i zato gubi glavu. Da li je pokušaj da se bude racionalan na Balkanu - tragična greža? To je pitanje. Ja sam Makedonac odrastao u Skoplju, gradu tridesetak kilometara udaljenom od mesta gde je pronađena drevna bronzana figurina Menade u zanosu. Ova Menada je danas izložena u Makedonskom arheološkom muzeju. Ona je takođe logotip Makedonskog narodnog teatra, a onda i ime jednog restorana i jedne diskoteke u Skoplju. A opet, biće da malo njih znaju šta ona stvarno zvači i predstavlja. Zaista, ako je Menada blizu, nisu li tu negde u menadski rituali (bahanalije)? U današnjoj Makedoniji još postoji i prakticira se zakržljali ostatak nečega što bi lako moglo da bude menadski ritual, Oi se zove "meka rakija". Posle prve bračne noći, okupe se žene iz dve familije, piju rakiju zaslađenu šećerom, pale svekrvino rublje, pričaju masne šale, oblače mušku odeću, a u nekim (ređim) slučajevima otkidaju petlovima glave. Bakhe su poslednja Eurpidova pijesa; našao ju je pošto je iz Atine bio prognan na kraj ovdašnjeg poznatog sveta, to jest u današnju severnu Grčku, to jest u Makedoniju. Pijesa dramatizuje ritual sparagmosa (jedenje tela Dionisa deteta) i omofagije (jedenje sirovog mesa). Na izvestan način su se oba rituala dogodila u građanskom ratu na prostorima bivše Jugoslavije. Za stare đake su ovi rituali regenerativni: verovalo se da će telo koje se komada opet čudesno da se obnovi. Za nas je današnja omofagija socijalno jalov i destruktivan orgijazam.

Goran Stefanovski

LICA:
DIONIS, bog
TIRESIJA, prorok
KADMO, bivši kralj Tebe
PENTEJ, njegov unuk, kralj Tebe
STRAŽAR, u Pentejevoj službi
ŠUMAR
GLUMAC
BEGUNICA
AGAVA, Kadmova kći, Pentejeva majka
HOR MENADA, ljudi iz Tebe, Dionisovi poklonici

Sugestija za podelu uloga: Pentej i Dionis su jedini glumci sa po jednom ulogom. Svi ostali muškarci su članovi hora, aigraju i druge uloge (Tiresija, Kadmo, Stražar, Šumar itd.). Ista glumica igra obe ženske uloge.

UVODNA SCENA

NA SCENU ULAZI GRUPA GLUMACA RAZNIH NACIONALNOSTI IZ MAKEDONIJE. ONI SE PUBLICI OBRAĆAJU U SVOJE IME. POZDRAVLJAJU. OBJAVLJUJU DA SU SE OKUPILI DA BI IZVELI PIJESU ZASNOVANU NA MITU O BAKHAMA VERUJU DA TAJ MIT IMA VEZE ZA NJIHOVIM ŽIVOTAMA PRIPREMAJU SE DA IZVEDU PIJESU.

SCENA 1. DIONIS DOLAZI U TEBU

Prijava/registracija


Facebook   Instagram   Tiktok