avatar_Braca

Milorad Pavić - Zauvek i dan više

Započeo Braca, Oktobar 23, 2024, 08:35:08 POSLE PODNE

prethodna tema - sledeća tema

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

Braca

Milorad Pavić

ZAUVEK I DAN VIŠE

Pozorišni jelovnik

Beograd 1993.

Jasmini

Sadržaj:

Uvodnik Milorada Pavića

PREDJELA
Pohovani leptiri, sos tartar
Jaje na hazarski način?
Riba u soli jelenskog roga

GLAVNO JELO
Petkutin i Kalina

POSLASTICE
Ušećereno cveće
Gorka kafa
Jabuka

--------------------------------------------------------------------------------

Uvodnik Milorada Pavića
Andre Clavel je u švajcarskom listu Journal de Geneve uporedio Hazarski rečnik sa "krčmom u kojoj svaki gost sastavlja jelovnik prema sopstvenom ukusu". Duhovita opaska koja se može primeniti i na ono što sada radim. Posle tri romana objavljena u protekloj deceniji zaželeo sam da se okrenem pozorištu. Dramatizacijom i dopisivanjem u pozorišnom ključu nekih scena iz moje proze hoću gledaocima, rediteljima i pozorišnim kućama da omogućim veću nezavisnost od pisca i veće učešće u stvaranju pozorišnog teksta.

Drama koja je tako nastala mogla bi se zaista uporediti sa jelovnikom u gostionici. Kao što se jelovnici obično sastoje od nekoliko predjela, jednog, ili više glavnih jela i od izbora poslastica na kraju, pa gost sam po svom ukusu komponuje večeru, tako se i u drami Zauvek i dan više nudi nešto kao "pozorišni jelovnik".

U skladu s takvim namerama pisca predlaže se jelovnička struktura pozorišnog komada: 3+1+3 (tri uzajamno zamenljiva "predjela", jedno "glavno jelo" i tri uzajamno zamenljive "poslastice" na kraju). Gledalac, reditelj ili upravnik pozorišta mogu, dakle, da izaberu bilo koji od tri uvodna dela drame za početak i bilo koji od tri završetka predstave. Ali, nikako ne bi trebalo da uzmu više "predjela" ili više "poslastica" uz istu večeru.

Tako će ova pozorišna ljubavna priča o Petkutinu i Kalini u jednom teatru imati jednog reditelja i happy end, u drugom pozorištu ta ista priča u režiji nekog drugog reditelja završavaće se tragično, a u trećem na neki treći način i u nekoj trećoj režiji i glumačkoj podeli.

Ako se sve mogućnosti uzmu u obzir, može se od ljubavne priče o Petkutinu i Kalini načiniti devet različitih kombinacija i gledaoci mogu da vide devet predstava koje se tekstualno i režijski razlikuju jedna od druge. Naravno da je ma koja od tih devet verzija neophodni minimum koji gledalac dobija, bolje reći potpuna klasična drama na kakvu smo navikli. Razlika je ovde u tome, što se od minimuma može ići i dalje. Ukoliko više verzija vidi, gledalac će sticati sve širu predstavu o ljubavnoj priči Petkutina i Kaline i o njenim mogućim ishodima, jer uvodni delovi su u međusobnoj vezi, kao što su uzajamno povezana i sva tri kraja drame Zauvek i dan više.

Da zaključimo. Gledalac može da bira kraj predstave kakav želi, reditelj može da odabere tip dramskog dela koji mu najviše leži, a pozorište može da se, najzad, udruži sa drugim pozorištima u zajedničkom projektu. Postoje i druge mogućnosti, kao što su uzajamna gostovanja ako se različite verzije igraju u raznim gradovima, ili, u krajnjem slučaju, jedno pozorište može da uzme, recimo, tri reditelja da iz večeri u veče nude svaki svoju verziju teksta i predstave o Petkutinu i Kalini. Najzad, postoji zanimljiva mogućnost da se od komada Zauvek i dan više načini "Festival jedne drame" na kojem bi devet pozorišta prikazalo, u devet različitih režija i svako sa svojom grupom glumaca, svih devet verzija teksta.

Kao kod svih večera odmor i ovde dolazi pre slatkiša.



PREDJELA
Pohovani leptiri, sos tartar
Lica:

Prva sestra (mlada, lepa devojka)
Druga sestra (mlada, lepa devojka)
Mladić
Gosti

(Zabava u privatnom stanu. Mnogo sveta čavrlja i pije stojeći, ili sedi. Jedan mladić stoji usamljen. Domaćica prilazi i videći ga samog, odvede ga i posadi na jedan ogroman trosed, gde se već nalaze dve lepe mlade devojke, Prva i Druga sestra. Jedna od njih ga najpre netremice posmatra. Dešava se danas.)

Prijava/registracija


Facebook   Instagram   Tiktok