avatar_S.Teller

Moris Žoli-Dijalog u paklu između Makijavelija i Monteskijea

Započeo S.Teller, Novembar 14, 2024, 09:54:02 POSLE PODNE

prethodna tema - sledeća tema

0 članova i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

S.Teller

Moris Žoli

Dijalog u paklu između Makijavelija i Monteskijea

Dramska obrada

Predrag Bajčetić

Niccolo Machiavelli (rođen 3. maja 1469, u Firenci umro 21. juna 1527, u Firenci), italijanski pisac i državnik, firentinski patriota i izuzetni politički teoretičar. Glavno delo Vladar (1513), tokom kasnijih stoleća, ozloglašeno i optuživano za amoralni cinizam. Makijavelijeva privrženost uvek je na strani republike, i sve njegove teorije služe njenom jačanju; ali pokvarenost vremena, slabost italijanskih državica i pokušaji stranih osvajanja, nagnali su ga da zamišlja vladara koji bi mogao da ostvari njegov veliki san o ujedinjenju Italije. Napisao je i poznatu komediju Mandragola (1518).

Charles Louis de Secondat Montesquieu, baron de La Brede (rođen 18. januara 1689, u zamku La Bred, kraj Bordoa umro 10. februara 1755, u Parizu), francuski politički mislilac čije glavno delo Duh zakona (1748) presudno utiče na političke teorije novog vremena: od Francuske revolucije do danas. Osnovni doprinos Monteskijea nauci je doktrina o podeli vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku. Monteskije raspravlja o tri oblika države, i smatra da se republika zasniva na vrlini, monarhija na časti, a despotizam na strahu. Prvo njegovo delo su Persijska pisma (I721), popyga vladavini Luja XIV.

Nije ovo ni satira ni pamflet... prikazano je sve kao fikcija, i bilo bi uludo dati unapred neku odgonetku. Ne pitajte čija je ruka pisala ove stranice: ovakvo delo je gotovo bezlično. Odgovor je na izazove savesti, i svako je sudelovao u njegovom postanju. Delo je pred vama i pisac se povlači, jer samo je pribeležio misli koje se tiču svih, bio više ili manje prikriveni saučesnik sjedinjenih sila dobra.
M.Ž

1864

Maurice Joly (rođen 22. septembra 1829, u gradu Lonsle Saunier a nađen mrtav, u svom stanu, 17. jula 1878, u Parizu), francuski advokat, zatvorenik i prognanik, u vreme Napoleona III, branilac Pariza u francuskopruskom ratu (1871). Žoli je učesnik prvog osvajanja pariske Gradske skuštine, u znak protesta protiv izdaje, ali nešto kasnije ne uzima vidio učešće u Komuni. Napisao je, pored drugih dela, Dijalogu paklu između Makijavelija i Monteksijea (1864),
Dijalog u paklu... poslužio je kao osnova za sastavljanje poznatog lažnog dokumenta pod nazivom Protokol sionskih mudraca (1903). Po tom lažnom dokumentu, koji ima oblik zapisnika sa niza tajnih sastanaka (24, a po drugim verzijama 27) u Bazelu 1897, u vreme novog Cionističkog kongresa, Jevreji i masoni planiraju da sruše hrišćansku civilizaciju, pomoću liberalizma i socijalizma, i da sagrade svetsku državu no svojim pravilima.
Prevara je otkrivena 1921. godnne, a dalja istraživanja dokazuju da su Protokoli falsifikat koji zvaničnici ruske tajne policije sastavljaju no satiri Žolija, no jednom fantastičnom romanu (Biarritz) od Hermanna Goedschea (1868), i po drugim izvorima.

1998
Dramska obrada podrazumeva: izbor tema, i neznatne promene redosleda, neophodno skraćivanje teksta, sažimanje rečenica da bi postale izgovorljive na sceni. I samo to je činjeio pri obradi ovog Dijaloga u paklu... Dve male promene, ipak, značajne su: (1) po Žoliju, pakao je neka mračna obala, pusti žal, a po obradi: televizijski studio: (2) po Žoliju: Narodi sada žive u Letu Gospodnjem 1864, a po obradi: Narodi sada žive u Letu Gospodnjem 1998.
Sve političke ideje, pa i one koje se čine savremene, napisao je Žoli 1864. godine. Ne odgovaramo ni mi, prikazivači, mi gledaoci ako se u tim starim idejama prepozna i 1998. godina.

PRVI DEO

Televizijski studio, u polutami. Niz zamračenih monitora, dva projektora, spletovi kablova, kamere, i nepokretni snimatelji. Nameštene su, u sredini, dve metalne stolice, sa plastičnim sedištima, i jedan metalni sto, sa staklenom pločom. Reflektori, spušteni sa mostova, čas blesnu, a čas se gase. Neko nevidljiv igra se s njima. Tama, kao znak. Samo crvena svetla na kamerama. Tišina. Naglo, osvetle se monitori: nema slike na njima, samo belina. Čuje se muzika: najava, iz daljine. Slike na monitorima (platnima): dva čoveka, kao senke, dolaze. Stoje kraj stolica, gledaju se. Sednu: prvo jedan, pa drugi.


UPOZNAVANJE

Dijalog 1

Kad nestane slika na monitorima, i svetlo se pojača, vide se dve prilike. Sede nepomično. Muzika utihne.

MAKIJAVELI
Rekoše mi... Pokazuje prstom kamere... da ću sresti sen velikog Monteskijea. Da li je to ona preda mnom?

Prijava/registracija

Facebook   Instagram   Tiktok